donderdag 12 februari 2015

Opgeruimd - reservespullen

Hoewel ik graag een opgeruimder huis wil, geloof ik niet in de 'als je het 6 maanden (of een jaar, of zelfs 3 maanden) niet hebt gebruikt kan het weg'-regel. En al helemaal niet in 'als je al 1 van iets hebt, doe de andere dan allemaal weg'-regel.

Ten eerste houdt de 'als je het een x-aantal maanden niet hebt gebruikt'-regel geen rekening met opgroeiende broertjes en zusjes. Tussen onze oudste en middelste zit bijna vier jaar leeftijdsverschil en tussen onze middelste en jongste ook. Er liggen hier dus zeer regelmatig spullen (speelgoed, kleren, gymschoenen, dat soort dingen) een paar jaar niet gebruikt te wezen, om vervolgens dankbaar weer van zolder gehaald te worden.



Ten tweede vind ik reservespullen erg nuttig. Oude schoenen die nog wel passen, een broek met een gaatje, een vaal t-shirt - die kunnen goed van pas komen op de camping, als je kind iets gaat doen waarbij aanbevolen wordt om oude kleren aan te doen, bij de zwemlessen-met-kleren... Onze verzameling handschoenen, sjaals en mutsen is een stuk groter dan vijf van elk, maar dat vind ik reuze handig in de winter vanwege de kans op vergeten mee naar huis te nemen, kwijtraken, nat en/of vies worden maar wel weer op de fiets moeten of verder willen bouwen aan je sneeuwpop.



Het mag duidelijk zijn dat mijn zolder niet bepaald leeg is. Maar zolang het om nuttige spullen gaat vind ik dat helemaal niet erg. Wel moet je dan regelmatig alle spullen kritisch bekijken, want veel dingen kunnen op een gegeven moment echt wel weg.

Zo ging op vakantie afgelopen zomer de zijkant van het campingbedje stuk. Het was niet zo stuk dat er niet meer in te slapen viel, dus bleef het dienstdoen tot we weer naar huis gingen. Het leek waarschijnlijk dat we de volgende zomervakantie geen campingbedje meer nodig zouden hebben, omdat jongste zoon dan drie zou zijn. Een nieuwe kopen was dus niet meer de moeite. Maar het bedje hadden we nu toch al negen jaar in huis, die kon best nog wel even blijven staan voor het geval we het toch nog een keer nodig zouden hebben voor een nachtje of weekend weg. We hebben het niet meer gebruikt en zoon slaapt inmiddels in een groot bed. Dus heb ik het nu toch echt weggedaan. Op mijn to-do-lijstje schreef ik dat we er een luchtbed bij moeten kopen, zodat jongste zoon komende vakantie ook een slaapplek heeft. En dat als we dan toch een luchtbed aan het kopen zijn, we er meteen nog een mee moeten nemen, omdat er ook een luchtbed is gesneuveld afgelopen vakantie.

Iets wat ik van mijn to-do-lijstje heb afgestreept is een regenpak kopen. Het nieuwe regenpak is er en heeft mij beloofd dat ik minder gefrustreerd (en nat) de regenachtige dagen door ga komen. Ik heb er niet over getwijfeld mijn oude lekke regenpak nog als reserve te bewaren - die ging onverbiddelijk de vuilnisbak in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten