dinsdag 17 maart 2015

Opgeruimd - zolder

Ik haalde diep adem en probeerde een klein beetje orde te scheppen in de chaos die zolder heet.

Vier jaar geleden kwamen we hier wonen. We hadden niet heel veel tijd om spullen uit te zoeken, dozen in te pakken en te klussen. Daarom verhuisden we ook wat dozen met onuitgezochte spullen mee. Onuitgezocht, dat kan van alles betekenen. Bijvoorbeeld dingen die leuk zijn om te bewaren, dingen die nuttig zijn, speelgoed dingetjes die nog ergens bij horen, spulletjes die eventueel nog gerepareerd kunnen worden, dingen die al lang weg hadden gekund... En dan niet 1 doos met speelgoed dingetjes en 1 doos met te repareren spullen, maar gewoon alles door elkaar heen.

Gelukkig hadden we ook een zolder bij ons nieuwe huis, waar de onuitgezochte spullen naar toe verdwenen. Samen met de kampeerspullen, babyspullen, kleding, speelgoed, knutselspullen, boeken...

Inmiddels staat de zolder nogal vol. Regelmatige pogingen om de boel op te ruimen hebben tot nu toe nog niet echt zin gehad. Soms wel, maar dan alleen tijdelijk. Soms maakten ze het erger, omdat ik ergens halverwege strandde en het nog rommeliger leek dan het daarvoor al was.

Best wel frustrerend vind ik het ondertussen. Omdat het tussen de rommel moeilijker is om dingen terug te vinden. Omdat ik zeker weet dat het mogelijk moet zijn om alle spullen uit te zoeken, soort bij soort, en alles wat je niet meer nodig hebt weg te doen. Omdat als het eenmaal rommelig is, het ook sneller stoffig wordt, en ik daar ook niet vrolijk van wordt. Omdat de zolder een fijne plek is om de was op te hangen, maar niet als het wasrek er nauwelijks past. En ook omdat we de zolder nog een keer willen verbouwen en dat praktisch gezien veel makkelijker zal gaan als er minder spullen staan, en als de spullen die er staan in ieder geval netjes geordend zijn.

Ik haalde dus diep adem en verschoof wat spullen, maakte kratten en dozen met nog uit te zoeken spullen, pakte de stofzuiger erbij en verwonderde me na een paar uurtjes over het explosief toegenomen lege vloeroppervlak.




De blokken die ik tijdens het opruimen bij elkaar had verzameld zette ik op de lege vloer en wat was het daar gezellig de volgende dag met een peuter die supermooie torens aan bouwen was.



Er staat dus nog steeds veel rommel. Maar het optimistische idee is dat als ik af en toe een doos, krat of plank uitzoek, dat de zolder uiteindelijk echt netter gaat worden en blijven...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten