maandag 6 november 2017

Herfstmoois - paddenstoelen

De afgelopen weken zag ik veel mooie paddenstoelen. Het leek me leuk om uit te zoeken welke soorten het zijn. Dat valt nog niet mee - veel soorten lijken op elkaar en ze zien er niet altijd hetzelfde uit. Ik deed een poging, maar voor de wildplukkers onder ons - ik weet niet zeker of het klopt...

Deze kleine mooierd heet grijze mycena:


Deze zilverachtige sprietjes heten geweizwam, ze groeien op dode takken en stronken:



Ze zien er heel lief uit, maar deze twee zijn erg giftig. Toen de namen werden uitgedeeld was na de dennenzwavelkop de inspiratie blijkbaar een beetje op en hielden ze het bij deze soort op 'gewone zwavelkop':



Op een steile geluidswal stonden deze twee lange geschubde inktzwammen:



Van dit niet te missen rood met witte stippen kabouterhuisje wist ik al wel dat hij vliegenzwam heet:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten